Hvorfor skal man bekymre sig om at sende e-mails sikkert?

Hvorfor skal man bekymre sig om at sende e-mails sikkert?

Dette indhold er sponsoreret.

Der er mange ting, som man skal bekymre sig om, når man som virksomhed skal kommunikere med sine kunder eller ansatte over e-mails. Noget, som mange måske glemmer at overveje, er e-mails sikkerhed. Denne er nemlig ikke garanteret.

Mange tænker på e-mails som en sikker og intern kommunikationsform, men i virkeligheden er det lige så let at tilgå e-mails, som det er at tilgå traditionelle postkort, der sendes med posten. Derfor er personfølsomme og fortrolige informationer i fare for svindlere, bedragere og hackere. Der er desuden fra Datatilsynets side et krav om kryptering af personfølsomme data i e-mails fra og til virksomheder.

Hvad er sikker e-mail?

Man skal tænke på sikker e-mail som en måde at verificere afsenderen og sikre informationerne i mailen. Der er oftest to måder at gøre dette på. Det er via kryptering og signering af mails. Begge dele kan gøres af mange forskellige programmer, men en af de mest sikre måder at sende mail i dk på er via NemID.

Her kan man nemlig med hjælp af NemID signere sine e-mails. På denne måde kan modtageren se, at e-mailen netop stammer fra en betroet afsender og ikke er spam eller et forsøg på snyd fra en modtager, der poserer som en anden. Dette er en af de mest normale måder at snyde folk på i dag.

En anden måde, som NemID kan være med til at sikre e-mailkommunikationen på, er ved hjælp af kryptering. Her kan man forestille sig, at krypteringen agerer som en lås på mailen, som så kun kan låses op af modtageren, der besidder den korrekte nøgle. Alle andre nægtes altså adgang til e-mailens information. På den måde sikrer man sig, at personfølsomme og fortrolige data ikke kan blive tilgået af folk, der ikke har ret til at se disse informationer.

Sikker mail gælder både intern og ekstern kommunikation

Det er vigtigt, at man sikrer sin e-mailkommunikation fra angreb, der forsøger at få fat i personfølsomme eller fortrolige informationer, uanset om denne kommunikation foregår internt eller eksternt.

Intern kommunikation kunne være e-mails udvekslet mellem medarbejdere, der indeholder fortrolig information omkring virksomheden eller dens foretagender. Ekstern kommunikation kunne være e-mails sendt til kunder eller offentlige instanser. Ofte gælder ekstern kommunikation ting som nyhedsbreve eller andre former for markedsføring via e-mail.

Fortrolige eller personfølsomme data kan tælle alt lige fra CPR-numre og økonomiske detaljer til interessetilkendegivelser og politiske overbevisninger. Det er især vigtigt altid at holde sig opdateret i forhold til, hvad der betegnes som personfølsomt, så man ikke kommer i problemer med persondataloven fra 2018.

Derudover er det selvfølgelig også vigtigt med sikker e-mail, fordi man på denne måde sikrer sig kunders tillid. Ved brug af sikre e-mailsystemer ved kunderne nemlig, at deres informationer bliver passet godt på.

 

 

 

Lukket for kommentarer.